14 Şubat 2016 Pazar

Verimli Mütalaa


1               
1     Nezaket kuralları içinde her türlü düşünceye yeterli zaman verilmelidir.

2     Konunun tamamının önceden bireysel olarak okunması sağlanmalıdır. Yani herkes gelirken neyi konuşacağını bilmelidir ki onunla ilgili araştırma ve okuma yaparak gelsin. Konuyu ilk defa o ortamda duymasın.

  Konunun bitişi ile ilgili zaman sınırlaması insanları kısıtlar. Başlangıç zamanı belli olsun ama illaki belirli bir miktar okuma ve belirli bir zamanda bitirme mecburiyeti olmasın.

  Çok ve birden fazla cümleyi okuyup tartışmaktan ziyade gerekirse bir cümle ile bile yetinilmelidir.  
5  Veya 1 paragraf tamamen okunduktan sonra onun ile yetinilmelidir.

6  Yürütücü rolündeki insan çok konuşan olmamalıdır. Konuşmak isteyen herkese aynı serbestlik verilmelidir. Bir kişinin sürekli yönlendirmesi(yorumlama-okuma-eleştirelere cevap verme) mütalaa değil bildiğimiz derstir.

      Farklı örnek, yorum, tahlil ve eleştirilere açık olunmalıdır.

8    Konunun geçmiş ve şimdi arasında gidip gelmesine izin verilmelidir.

9   Doğrulatma, tastikletme ve kabullendirme mantığı olmamalıdır. Konuşulan konu, cümle veya düşüncenin kapalı-devre bir sistem üzerinden yürütülmesine müsaade edilmemelidir.

      Bırakın insanlar, kendi anladıklarını ve yorumlarını işin içerisine katsınlar.  

     Mütalaa herkesin aynı noktaya gelmesi değildir. Mütalaa başka bakış açılarının olduğu görmektir.

 Mütalaa bir eser veya konu tartışılırken başka kaynaklardan örnek vermeye elverişli olmalıdır.

 Mütalaa ‘zaten’ bilinenleri konuşmak değildir. Mütalaa bilinmeyene, duyulmayana fırsat vermektir.

1  Mütalaa insanın farklılığının sözel olarak yansımadır. Eğer bu tür farklılıklar diğerlerini rahatsız ediyorsa, doğru bir yöntem üzerinde yürüdüğümüz söylenemez. Kişi evvelki bildiklerini konuşur ve mütalaa kişiye aslında kendi düşüncelerinin mihenge vurulma imkanını verir.

    Mütalaanın, akan su misali doğal ve kolay bir gidişi olmalıdır. İlk cümleden kopuş olmadıktan sonra konu konuyu açabilmelidir. Kişiler okuduklarını, davranışların olduğu gerçek dünya ile ilişkilendirebilmelidirler.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

ANAHTAR GENÇLERİMİZDE

       Gençler, öğrencilerimiz, çocuklarımız şüphesiz hepimiz için en büyük değere sahip. Şehirlerimizi, sokaklarımızı, çarşılarımızı, okull...