1
1 Nezaket kuralları içinde her türlü düşünceye
yeterli zaman verilmelidir.
2 Konunun tamamının önceden bireysel olarak okunması
sağlanmalıdır. Yani herkes gelirken neyi konuşacağını bilmelidir ki onunla
ilgili araştırma ve okuma yaparak gelsin. Konuyu ilk defa o ortamda duymasın.
3 Konunun bitişi ile ilgili zaman sınırlaması
insanları kısıtlar. Başlangıç zamanı belli olsun ama illaki belirli bir miktar
okuma ve belirli bir zamanda bitirme mecburiyeti olmasın.
4 Çok ve birden fazla cümleyi okuyup tartışmaktan
ziyade gerekirse bir cümle ile bile yetinilmelidir.
5 Veya 1 paragraf tamamen okunduktan sonra onun
ile yetinilmelidir.
6 Yürütücü rolündeki insan çok konuşan
olmamalıdır. Konuşmak isteyen herkese aynı serbestlik verilmelidir. Bir kişinin
sürekli yönlendirmesi(yorumlama-okuma-eleştirelere cevap verme) mütalaa değil
bildiğimiz derstir.
Farklı örnek, yorum, tahlil ve eleştirilere açık
olunmalıdır.
8 Konunun geçmiş ve şimdi arasında gidip gelmesine
izin verilmelidir.
9 Doğrulatma, tastikletme ve kabullendirme mantığı
olmamalıdır. Konuşulan konu, cümle veya düşüncenin kapalı-devre bir sistem
üzerinden yürütülmesine müsaade edilmemelidir.
Bırakın insanlar, kendi anladıklarını ve
yorumlarını işin içerisine katsınlar.
Mütalaa herkesin aynı noktaya gelmesi değildir.
Mütalaa başka bakış açılarının olduğu görmektir.
1 Mütalaa bir eser veya konu tartışılırken başka
kaynaklardan örnek vermeye elverişli olmalıdır.
1 Mütalaa ‘zaten’ bilinenleri konuşmak değildir.
Mütalaa bilinmeyene, duyulmayana fırsat vermektir.
1 Mütalaa
insanın farklılığının sözel olarak yansımadır. Eğer bu tür farklılıklar
diğerlerini rahatsız ediyorsa, doğru bir yöntem üzerinde yürüdüğümüz
söylenemez. Kişi evvelki bildiklerini konuşur ve mütalaa kişiye aslında kendi düşüncelerinin
mihenge vurulma imkanını verir.
Mütalaanın, akan su misali doğal ve kolay bir
gidişi olmalıdır. İlk cümleden kopuş olmadıktan sonra konu konuyu açabilmelidir.
Kişiler okuduklarını, davranışların olduğu gerçek dünya ile ilişkilendirebilmelidirler.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder